Allroad 15 okt Putten

Gepubliceerd op 27-11-2011 door Peet van Dam in 2011

zaterdag 15 oktober

Het beloofd een schitterende dag te worden. De zon komt langzaam op en de lucht is geheel wolkenloos. De motoren staan op de aanhanger en volgen ons rustig. We zijn op weg naar de Allroaddag bij Arjan Brouwer. We hebben veel gereden dit jaar en willen dit jaar de hele dag uitrijden. Bij aankomst is het al aardig druk en we gaan ons inschrijven en luisteren naar het welkomst woord van Arjan. Het is 09.00 uur en de eerste groep gaat van start. Even later is onze groep aan de beurt en we zitten al snel in de maisvelden. We rijden in een leuke groep met gelijkwaarde motoren en rijders. De laatste week had het aardig geregend en sommige wegen waardig aardig nat en vergde wat inspanning om erdoor te komen. na wat kilometers komen we bij een groot maisveld waar naar hartelust gereden kan worden. Ook dit gaat aardig al voelden we de mais stoppels aardig onder de banden door gaan. We komen langs bekende stukjes maar ook door onbekende slinger weggetjes door het bos. Tegen twaalf uur komen we op een zand gedeelte aan het Veluwemeer waar je door het losse zand kan rijden. Ik zie Arjan en zijn groep op een heuvel staan en Janny rijdt er net langs en krijgt een duim van Arjan Top. Na twee rondjes rijden besluiten we om nog laatste keer te rijden. Hier komt Janny ongelukkig ten val. Al snel blijkt dat het ernstig is en de ambulance wordt gebeld. Uiteindelijk blijkt het scheenbeen op 4 plaatsen te zijn gebroken en ook het kuitbeen is gebroken. Een operatie was gelukkig niet nodig maar het herstel zal enige tijd duren. Het moet in ieder geval 12 weken in het gips en daarna revalidatie.

We bedanken hierbij onze voorrijder en mederijders voor de snelle hulp. De ambulance broeders voor het adequate handelen. En natuurlijk het personeel van het Ziekenhuis. Ook al hebben we niet de gehele dag meegemaakt bedanken we Arjan Brouwer voor de geweldige dag.

En jawel ook van deze dag is een filmpje .........


All Road Putten

Gepubliceerd op 12-09-2011 door Peet van Dam in 2011

Zaterdag 10 september 2011

Om half negen komen we aan bij Arjan Brouwer waar de koffie klaarstaat. We gaan vandaag voor de vervolg cursus middenklasse. Er zijn twee groepen. Na de theorie BOSRIT worden de banden en handles goedgezet en gaan we op weg. De laatste weken heeft het veel geregend en de ondergrond was soms hard en dan weer nat. Het was goed opletten welk spoor het bste was. In de ochtend veel bospaden gereden en ook weer de bochten geoefend. Na de lunch weer verder........ Nou ja verder na 5 minuten stopt mijn motor en heeft totaal geen stroom. Was het vorige keer de zekering bij de XT van Janny nu stond mijn XT stil. Ruim 78000 km geen probleem en op cursus stopt hij ermee. Daar kwam de bus weer en op naar Arjan Brouwer. Al snel bleek de accu kapot :-(  . Nieuwe accu erin even klein beetje opladen en rijden naar de Pieper waar ik de anderen heb opgewacht. Na de bergjes en het maisveld te hebben gereden zijn we weer terug gegaan naar Arjan Brouwer. De drankjes en hapjes stonden klaar geserveerd op de motorhefbrug. Na de belevenissen te hebben gedeeld met de andere zijn de certificaten uitgereikt en zijn we goed gevonden voor de middenklasse.

 

Alle medecursisten, Arjan & Richard bedankt.

 

 

En natuurlijk is er een filmpje van gemaakt :-0)


Hyperpro

Gepubliceerd op 16-07-2011 door Peet van Dam in 2011

zaterdag 16 juli 2011

Donderdag belde Bas dat de motor klaar was. Alles was gelukt ook de voorkant. De voorkant was namelijk niet goed. Bij montage van een verlaagde veer bij een lokale motorzaak was er verder niet gekeken naar het afstellen van de motor als geheel. De achterveer was gemonteerd en de vorkpoten iets doorgestoken. Nu was ons tijdens het rijden wel opgemerkt dat er in de bochten een kantelmoment was. Dit haden wij niet aan de veren toegedicht. Dinsdag belde Bas dat de motor niet echt makkelijk stuurde en dat dit lag aan de voorvering. Die was niet goed afgesteld op de verlaging van de achterveer. Nu begreep ik het kantelmoment in de motor. Bas vertelde dat hij de voorvering nog iets kon verlagen en zo de motor weer in balans te krijgen. Vandaag dus opgehaald. Na een uitgebreide uitleg van Bas over de werking van de nieuwe veren is Janny op de motor gestapt en was blij verrast hoe hij stuurde. Bas bedankt !!

 

 

 


Hyperpro

Gepubliceerd op 08-07-2011 door Peet van Dam in 2011

zaterdag 9 juli

Afspraak gemaakt om de vering aan te passen aan de te verwachten belasting. Achter komt een multi instelbare schokbreker en voor komen progressieve veren in. Bij volledige bepakking kunnen de standaardveren het niet aan. Tevens wordt het een verlaagde veer zodat de motor iets lager wordt. zelf rijdt mijn XT al drie jaar naar alle tevredenheid dus ook nu de XT van Janny.

 

Hierbij feliciteren we Hyperpro met het betrekken van het nieuwe pand.

 

Hyperpro here we come :-)

 


All Road cursus juni 2011

Gepubliceerd op 09-06-2011 door Peet van Dam in 2011

Zaterdag 4 juni 2011
Putten

Om negen uur zitten we in het "Theorie lokaal" van Arjan Brouwer. Hier wordt door Arjan een inleiding gegeven van de dag. Hij vertelt enthousiast over de jaren van zijn motor carriere. Hierna neemt Richard het over en nemen we een aantal zaken door die we moeten weten voordat we op pad gaan. Na de theorie gaan we naar de motoren waar eerst de rem en koppelingshandels worden nagekeken zodat ze goed staan om staande te rijden. Dan volgen de banden die worden iets leeggelopen zodat we meer grip in het zand hebben. Na de groepsfoto stappen we op en gaan rijden we weg. Er zitten een aantal rijders met geen of weinig ervaring maar het tempo is aardig voor een beginnersgroep. Richard houd ons goed in dee gaten en stopt regelmatig om tips te geven hoe te rijden in onverhard. Het is een zonnige warme dag wat resulteert in stof happen. Na wat kilometers stoppen we in een bocht om het nemen van bochtjes in mul zand te oefenen en daarna nemen we nog een stukje boomstam om overheen te rijden. Bij draaien komt de Varadero ten val en wil niet meer starten. Net dat we hem willen wegduwen wordt het euvel gevonden. Het stekkertje bij de koppelingskabel was losgeschoten. Na de oefeningen rijden we verder. We krijgen net voor de lunchtstop een zeer mul stuk zand om te rijden. Maar we komen er aardig door en rijden het ook weer terug. Bij het Smulhuis genieten we van een lekker warm bakje soep en broodjes. Hier worden de ervaringen gedeeld en vragen gesteld aan Richard om de techniek te verbeteren. We stappen weer op en willen wegrijden als Janny zegt hij start niet. We loen wat na en er is geen stroom. We duwen hem aan en al spruttelend rijdt hij weer. Na een kilometer vertrouwen we het niet en rijden we naar een benzinepomp. We zijn er bijna en de motor valt helemaal stil. Richard belt Arjan en binnen 10 min staat de motor in de bus naar de zaak. daar aangekomen staat de monteur al klaar en meet de accu door. Ales ok wat dan..... Op zoek naar de zekering en ja gevonden. Doormeten en jawel het was de zekering. Nieuwe erin en starten weer. We worden voorgereden naar een afgesproken plaats waar we weer worden opgepikt door de groep. Na een culturele stop rijden we weer verder en wordt de opgedane kennis toegepast en de snelhed op onverhard neem toe. Na wat kilometertjes te hebben ge All Road komen we een oudere meneer tegen die stilstaat in de volle zon bij 28 graden. Richard besluit de man achterop een motor te zetten. Dit ging niet geheel vanzelf. Richard na de fiets in de linkerhand, geeft gas en zet met zijn linkervoet hem in zijn eerste versnelling en schiet weg. We volgen en zien tocht wel dat het rijden met een hand aan het gas en aan de andere een fiets in mul zand toch wel zwaar is maar het eind wordt gehaald. We tillen de man van de fiets en nemen afscheid van de man. We rijden verder en wat kilometers te hebben gereden zien we later de man weer op de fiets rijden (ze film). Uiteindelijk komen we bij "de Pieper". Hier zijn wt bergjes die we kunnen rijden om te oefenen. Na wat keertjes te hebben rond gereden gaat het best aardig. We rijden de weg weer op en zijn om iets na vier uur uur weer in Putten. Hier worden we door Arjan ontvangen met wat drinken en kleine versnapering. We praten nog wat en krijgen ons fel begeerde certificaat uitgereikt. We kijken terug op een mooie warme stoffige dag. We bedanken Arjan, Rchard en alle mederijders voor de TOP dag.

 

En Natuurlijk is er een filmpje van gemaakt.............

 

 

 

 


Continental TKC80

Gepubliceerd op 02-06-2011 door Peet van Dam in 2011

Donderdag 2 juni 2011 Hemelvaartdag

Twee weken geleden zijn de Continental Escape banden vervangen voor de TKC 80. Vandaag gaan we naar Brabant om ze te proberen in Brabatse zand. Na een uurtje snelweg zijn we gestopt aan de rand van de Loonse en drunense duinen. We drinken koffie met een Udenhoutse broeder en gaan op weg. De banden geven vertrouwen op het onverhad en de snelheid wordt naarmate de route vordert hoger. We hebben nu een basisgelegd voor de cursus bij Arjan Brouwer over twee dagen.

 

En .... natuurlijk is er een filmpje van gemaakt.

 


VRO KNMV Cursus mei 2011

Gepubliceerd op 10-05-2011 door Peet van Dam in 2011

Tijd: zaterdag 7 mei 08.15
Plaats: Lelystad
Reden: VRO1 KNMV cursus

Kwart over acht rijden we het terrein op waar de cursus wordt gegeven. We worden ontvangen met koffie. Hierna volgt een uurtje theorie en al snel gaan we met de motor het trainingscircuit op. Elke groep bestaat uit ongeveer 7 rijders en een instructeur. Onze instructeur is Tom ten Wolde. We beginnen met een korte demonstratie waarna we voorzichtig beginen aan een eenvoudige slalom. Dit om in de bochten goed te kijken en te sturen tegelijk. Na de slalom een demonstratie remmen. Je kan toch behoorlijk hard remmen. Nu zelf eens proberen................ na de eerste poging kreeg ik de tip om te knijpen in plaats van te trappen. En jawel de volgende pogingen gingen al snel beter en kwam ik voor de eerste pilon tot stilstand. Ook janny kreeg een duim voor haar remtechniek. De ochtend verliep snel en warm....... Om twaalf uur zaten we aan de lunch. Hier kwamen we in gesprek met Ad Kievit die op het circuit aanwezig was om foto's te maken. Ad is geen onbekende voor mij, Ik heb met hem jaren terug basketbal gespeeld. Het was dus even herinneringen ophalen. Ad maakt de foto's welke je kan na bestellen op zijn site wegraceinfo . Door ons gesprek waren we bijna te laat voor de start van het middag programma. Dit begon met de wip. De jonge motorrijder heeft dat tegenwoordig in het lesprogramma. Maar wij zijn nog uit de tijd van zelf het blauwe L bordje op de motor en rijden maar. Tom heeft het voorgedaan en wij volgden als makke schapen over de wip. Het ging ons goed af. Na de wip verlieten we de "speelplaats" op weg naar de acrobatiek. Tom reed voorop en wij deden hem na. Van staan tot amazonezit kwam voorbij en wij probeerden het zo goed mogelijk na te doen. Na wat rondjes te hebben gereden kwamen de accesoires tevoorschijn en voor we het wisten reden we over banden en stukken hout. Niet nadenken gewoon overheen was de tip....... en jawel je voelde wel wat maar de motor blijft vooruit gaan. Weer wat weg tussen de oren. Op naar het volgende psychologische onderwerp........... zand op de weg en remmen. Na wat scheppen zand reden we over het zand en daarbij moest geremd worden. En ja ook dit weer geleerd. In de middag werden we voorzien van wat extra drinken het was inmiddels 28 graden geworden en we reden vol in de zon. Maar ons hoor je niet klagen. Tijd weer voor een stukje theorie: bochten. Ja dat is toch waar we het voor doen de bochten. En daar reden we het circuit rond. Om de beurt achter Tom en we volgende zijn aanwijzingen en na een paar rondjes konden we op onze XT'tjes de andere aardig volgen. Om kwart voor vijf reden we het circuit af op weg naar het fel begeerde Certificaat VRO1. Het was een leerzame dag en we hadden een TOP instructeur. Tom bedankt.

 

En natuurlijk is er een filmpje van gemaakt. Twee zelfs. De SUPER VRO film bestaat uit foto materiaal geschoten door Ad Kievit.

 

 


April 2011 Brabant

Gepubliceerd op 26-04-2011 door Peet van Dam in 2011

15 - 17 april 2011

De route is uitgezet en de weersverwachtingen zijn goed. We vertrekken vrijdagmiddag naar B&B D'n Duinwal en worden hartelijk ontvangen door Corrie van Hal. Zaterdag na een lekker ontbijtje de motoren gestart en op weg. Door het droge weer zijn de wegen aardig stoffig. Maar met een beetje afstand houden gaat het goed. Door wat ruilverkavelingen bestonden niet alle wegen meer en zo stonden we midden in een grasveld stil. Dit was opgevallen en we werden aangesproken door een boer met Gierwagen. Na een korte uitleg vervolgden we onze weg. Het zijn geen korte stukjes onverhard maar soms kilometers lang door het Brabants landschap. Op sommige plaatsen rijden we wat bochtjes en zanderige stukken om rustig te kunnen oefenen. Op een vogelwachter na komen we niemand tegen. De roue was niet echt lang en zo waren we lekker op tijd terug om het stof af te douchen. Corrie had een tip gegeven voor het avondeten. Zo zijn we terechtgekomen in restaurant "het Kreitenhuys" . Als je in de buurt bent een aanrader........ Zondag besloten om het rondje nog een keer te rijden zonder foto & filmstops. Motoren weer gestart en op weg. Na een stuk lekker te hebben gereden was het voor mij tijd om te tanken en in Hilvarenbeek gestopt en beide motoren volgetankt. Snel weer op weg om te oefenen in het Brabants zand. Na een tijdje hoor ik Janny roepen dat uit de uitlaat zwarte rook komt.......... ik hoor ook vreemde geluiden. We zijn gestopt. Ik zet de motor bij een bankje en Janny zegt dat ook haar motor zwart rookt en slaat af. Ik krijg de vraag wat ik heb getankt ???? Uhhhh ik geloof Diesel........... De ANWB gebeld en na 1 1/2 uur waren we weer onderweg niet de route maar naar de B&B om de motoren weer naar huis te brengen.

 

Natuurlijk is er weer een filmpje gemaakt.

 

 


Bikkelrit januari 2011

Gepubliceerd op 09-02-2011 door Peet van Dam in 2011

Zaterdag 29 januari 2011. Om 07.00 gaat de wekker. We staan op en pakken onze spullen en kjoppelen de aanhanger aan de auto. Het is nog donker en tijdens het ontwaken van de dag zien we een mooie rode zon opkomen boven de ochtendnevel van deze winterse dag. Bij aankomst in Ophoven is het al aardig druk. Er zijn zelfs echte bikkels die bij min 7 in de tent hebben geslapen. We melden ons in de Bikkelbar en na de koffie worden we door Ad v.d. Heuvel kort ingelicht over de route. We zijn er klaar voor en we zetten onze helm op. Hierbij merkt Janny dat ik de verkeerde helm heb meegenomen. Gelukkig past hij maar we kunnen niet communiceren via de CARDO blue tooth .........

We gaan op weg. De groep bestaat uit 12 rijders. We beginnen direct met Allroad en dat valt niet mee op de harde ondergrond. We rijden over de velden en langs de sloten . We rijden in het zogenaamde "D" systeem wat inhoud dat elke tweede rijder bij een kruising gaat stopt en zijn motor zo plaatst dat de volgende rijders kan zien waar  je heen moet. Hierna sluit hij weer aan. Deze manier van rijden is afwisselend omdat je zo op elke plaats in de groep komt te rijden.

We rijden door het Limburgse heuvellandschap en af en toe door een bevroeren geoogst maisveld. Dit is weer een ervaring erbij. We hebben een pauze bij de aanleg van een stukje natuurlandschap. Het afgegraven zand is een mooie klim en daling voor de rijders en even een afleiding . We rijden een rustig tempo en houden ons aan de opgestelde aandachtspunten van "codegroen".

Na de lange stukken over de landwegen komen we in Roermond en kruisen de stad door om te komen in een meer bosrijke omgeving. Het is al wat later op de dag en de bovensta laag van de ondergrond dooit onder een stralende zon. Je rijdt op een enkele centimeter ontooide grond en daaronder is het bevroren. Het blijft opletten hoe en waar je rijdt.

We zitten ongeveer 3 uur in het zadel als we bij het veer van Reuver aankomen. Er staat 70 km op de teller. De route is totaal 175 km. De middagstop is nog niet in het zicht. ik heb overleg met Ad en bij het verlaten van het veer gaan wij samen verder en stoppen eerst voor een uitsmuiter. Ik zoek op de Garmin waar de route verder gaat. Zo snijden we een stuk af en pakken de route weer op. We rijden nog wat stukken door het bos en genieten van het weer en de omgeving. Om drie uur rijden we Ophoven weer in. We zetten de motoren weer op de aanhanger en gaan nog even naar de Bikkelbar. Hier genieten we nog even na van de dag onder het genot van een warme erwtensoep.

De dag was georganiseerd door Motorsideroads.

 

 

 

 

 

 

 

 

Natuurlijk zijn er weer filmjes gemaakt. Het was een uitzonderlijk mooie dag waardoor er veel is gefilmd ....

 

 

 


www.yamaha-motor.eu/nl/index.aspxwww.sony.nl/electronics/actiecamera/t/actiecamerahyperpro.com/nl/www.rayz.nlwww.motortrails.nl/Navigatie/Home/Home.aspwww.wesselskarikaturen.nl/cardosystems.com/www.adventure-spec.com/www.haanwheels.comgiantloopmoto.comhjchelmets.com/hjca/en.reifenwerk-heidenau.com/modules/reifenliste/view.php?point=2&rtyp=10&profil=162&pic=99www.motorkledingcenter.nlwww.webstudio88.nl/